فراتر از خبر
خانه | احاديث | چند پلان از شب قدر
چند پلان از شب قدر

چند پلان از شب قدر

پلان یــــــــــــک:  

امام صادق(ع) در مورد آیه «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیلَهِالْقَدْرِ» فرمودند :

« اللَّیْلَهُ فَاطِمَهُ وَ الْقَدْرُ اللَّهُ فَمَنْ عَرَفَ فَاطِمَهَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَکَ لَیْلَهَ الْقَدْرِ وَ إِنَّمَا سُمِّیَتْ فَاطِمَهُ لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا أَوْ مِنْ مَعْرِفَتِهَا الشَّکُّ [مِنْ أَبِی الْقَاسِمِ‏] وَ قَوْلُهُ‏ وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَهُ الْقَدْرِ لَیْلَهُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ یَعْنِی خَیْرٌ مِنْ أَلْفَ مُؤْمِنٍ وَ هِیَ أُمُّ الْمُؤْمِنِینَ‏ تَنَزَّلُ الْمَلائِکَهُ وَ الرُّوحُ فِیها وَ الْمَلَائِکَهُ الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ یَمْلِکُونَ عِلْمَ آلِ مُحَمَّدٍ ص‏ وَ الرُّوحُ الْقُدُسُ هِیَ فَاطِمَهُ ع‏ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ سَلامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ یَعْنِی حَتَّى یَخْرُجَ الْقَائِمُ ع‏»[۱]

«منظور از «اللیله»(شب)، فاطمه(س) و «الْقَدْر»(قدر)، خداوند متعال است پس هر کس معرفت به حضرت زهرا (س) پیدا کند، آنگونه که حق آنست، بدرستی که شب قدر را درک خواهد کرد و همانا که ایشان «فاطمه» نامیده شدند به خاطر آنکه مردم از کُنهِ معرفت ایشان باز داشته شدند، و آیه « وَ ما أَدْراکَ ما لَیلَهُ الْقَدْرِ لَیلَهُ الْقَدْرِ خَیرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ » یعنی ایشان از هزار مؤمن بهتر و برترند، زیرا که ایشان «أمّ‏المؤمنین» (مادرِ مؤمنان) هستند. « تَنَزَّلُ الْمَلائِکَهُ وَ الرُّوحُ فِیها » ، ملائکه، مؤمنانی هستند که دارای علم آل محمد(ص) هستند و«الروح القدس»، فاطمه (س) است.«بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ سَلامٌ هِی حَتَّی مَطْلَعِ الْفَجْرِ»یعنی تا اینکه قائم (عج) قیام کند.»

 

[۱]. تفسیرفرات‏کوفی، ص ۵۸۱ . مشابه این حدیث در منابع زیر آمده است :  بحار الأنوار (ط – بیروت)،  ج‏۴۳، ص ۶۵ .
حار الأنوار (ط – بیروت)، ج‏۲۵، ص: ۹۷.  البرهان فی تفسیر القرآن، ج‏۵، ص ۷۱۳. تفسیر کنز الدقائق و بحر الغرائب، ج‏۱۴،
۳۷۲.

پــــــــلان دو:
« َ رَوَى أَیْضاً عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جُمْهُورٍ عَنْ مُوسَى بْنِ بَکْرٍ عَنْ زُرَارَهَ عَنْ حُمْرَانَ قَال‏: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَمَّا یُفْرَقُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ هَلْ هُوَ مَا یُقَدِّرُ اللَّهُ فِیهَا قَالَ لَا تُوصَفُ قُدْرَهُ اللَّهِ إِلَّا أَنَّهُ قَالَ فِیها یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ‏ فَکَیْفَ یَکُونُ حَکِیماً إِلَّا مَا فُرِقَ وَ لَا تُوصَفُ قُدْرَهُ اللَّهِ سُبْحَانَهُ لِأَنَّهُ یُحْدِثُ مَا یَشَاءُ وَ أَمَّا قَوْلُهُ لَیْلَهُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ یَعْنِی فَاطِمَهَ ع وَ قَوْلُهُ تَنَزَّلُ الْمَلائِکَهُ وَ الرُّوحُ فِیها وَ الْمَلَائِکَهُ فِی هَذَا الْمَوْضِعِ الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ یَمْلِکُونَ عِلْمَ آلِ مُحَمَّدٍ ع وَ الرُّوحُ رُوحُ الْقُدُسِ وَ هُوَ فِی فَاطِمَهَ ع مِنْ کُلِّ أَمْرٍ سَلامٌ یَقُولُ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ مُسَلَّمَهٍ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ یَعْنِی حَتَّى یَقُومَ الْقَائِمُ ع..» [۱]

«محمّد بن جمهور از موسى بن بکر از زراره از حمران نقل کرد که گفت: از حضرت صادق علیه السّلام پرسیدم از آنچه تمیز و توضیح داده مى‏شود در شب قدر آیا همان چیزهائى که خدا مقدر کرده؟

فرمود: نمیتوان توصیف کرد قدرت خدا را فِیها یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ چگونه مى‏تواند چیزى محکم باشد مگر اینکه تشخیص داده شود و معین گردد ولى نمى توان قدرت خدا را توصیف نمود که چه چیز را مقدر میکند زیرا در اختیار اوست هر چه را بخواهد انجام میدهد اما این آیه: لَیْلَهُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ یعنى فاطمه زهرا علیها السّلام.

و این آیه: تَنَزَّلُ الْمَلائِکَهُ وَ الرُّوحُ فِیها ملائکه در اینجا مؤمنین هستند (ائمه) که داراى علم آل محمّدند روح عبارت از روح القدس است که او در فاطمه علیها السّلام است مِنْ کُلِّ أَمْرٍ سَلامٌ میفرماید: از هر امرى در سلامت هستند حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ تا وقتى که قائم آل محمّد قیام کند.» [۲]

 

[۱] .   بحار الأنوار (ط – بیروت)، ج‏۲۵، ص ۹۷. تأویل الآیات الظاهره فی فضائل العتره الطاهره، ص ۷۹۱ .

[۲] . بخش امامت ( ترجمه جلد ۲۳ تا ۲۷بحار الأنوار)، ج‏۳، ص ۶۶.

 

 پلان ســــــــــــــه:

محمد بن القاسم بن عبید معنعنا عن أبی عبد الله(ع) أنه قال: «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیلَهِ الْقَدْرِ»، «اللیله» فاطمه و «القدر» الله، فمن عرف فاطمه حق معرفتها، فقد أدرک لیلهالقدر و إنما سمیت فاطمه لأن الخلق فطموا عن معرفتها أو من معرفتها و قوله« وَ ما أَدْراکَ ما لَیلَهُ الْقَدْرِ لَیلَهُ الْقَدْرِ خَیرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ »یعنی خیر من ألف مؤمن و هی «أم المؤمنین». « تَنَزَّلُ الْمَلائِکَهُ وَ الرُّوحُ فِیها » و الملائکه، المؤمنون الذین یملکون علم آل محمد ص و الروح القدس، هی فاطمه ع« بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ سَلامٌ هِی حَتَّی مَطْلَعِ الْفَجْرِ» یعنی حتی یخرج القائم ع.

امام صادق(ع) در مورد آیه« إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیلَهِالْقَدْرِ» فرمودند: منظور از «اللیله»(شب)، فاطمه(س) و «الْقَدْر»(قدر)، خداوند متعال است پس هر کس معرفت به حضرت زهرا (س) پیدا کند، آنگونه که حق آنست، بدرستی که شب قدر را درک خواهد کرد و همانا که ایشان «فاطمه» نامیده شدند به خاطر آنکه مردم از کُنهِ معرفت ایشان باز داشته شدند، و آیه « وَ ما أَدْراکَ ما لَیلَهُ الْقَدْرِ لَیلَهُ الْقَدْرِ خَیرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ » یعنی ایشان از هزار مؤمن بهتر و برترند، زیرا که ایشان «أمّ ‏المؤمنین» (مادرِ مؤمنان) هستند. « تَنَزَّلُ الْمَلائِکَهُ وَ الرُّوحُ فِیها » ، ملائکه، مؤمنانی هستند که دارای علم آل محمد(ص) هستند و«الروح القدس»، فاطمه (س) است.«بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ سَلامٌ هِی حَتَّی مَطْلَعِ الْفَجْرِ»یعنی تا اینکه قائم (عج) قیام کند./ تفسیرفرات‏کوفی ص۵۸۱

 

پیــــــــنوشت:

این سه تا روایت رو از یک تحقیق مفصل پیرامون شب قدر آوردم. بیشتر از این سه تا روایت رو نمیتونم بیارم چون مطالب بسیار سنگین میشه و اول از همه خودم نمی فهمم! بیخود نمیگن که: و ما ادراک ما لیله القدر…..

تحقیقی که کار شده برای کساییه که خیلی از کلید واژه ها مثل فطرت رو بهش واقف هستند و اگه بخوایم اینجا بیاریم باید ساعت ها مطلب بنویسیم تا بتونیم اون تحقیق رو اینجا فقط کپی کنیم! این ایام هم اصلا توفیقش نیست که وقت بذاریم:(((((

اما لب مطلب اون تحقیق اینه که همه چیز به حضرت زهرا سلام الله علیها بر میگرده…..

از همه دوستان در این شب های عزیز التماس دعا داریم….

درباره‌ی آبدارچي كاروان

من يك هيچ...و اين آغاز تناقض عاشقانه اي بود كه خدا مقرر كرد برايم.........

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

چهارده − نه =