فراتر از خبر
خانه | فراتر از خبر | مشروح بیانات دکتر حدّاد عادل در دیدار با اعضای کانون مهدویت یاسین دانشگاه شاهد
مشروح بیانات دکتر حدّاد عادل در دیدار با اعضای کانون مهدویت یاسین دانشگاه شاهد

مشروح بیانات دکتر حدّاد عادل در دیدار با اعضای کانون مهدویت یاسین دانشگاه شاهد

VN:F [1.9.22_1171]
امتیاز: ۰.۰/۵ (۰ امتیاز)

بیانات دکتر حداد عادل ، مشاور فرهنگی مقام معظم رهبری در دیدار با دست اندر کاران کارگاه های “خانواده مهدوی، مبدأ حرکت جامعه به سوی ظهور” – بهمن ماه ۱۳۹۲

بحث خانواده که محور کارهای شماست از مسائل اساسی زندگی و اعتقادات اسلامی است. خانواده در جامعه همچون سلول در بدن هست که اگر سلولی آسیب ببیند تمام بدن آسیب میبیند و اگر سالم باشد تمام بدن سالم هست.اگر بخواهیم تفکر اجتماعی اسلام رو بخواهیم توصیف و معرفی کنیم ، یکی از خصوصیات نظام اجتماعی اسلامی این هست که خانواده مدار و خانواده بنیاد است.در نظام احتماعی اسلام ، خانواده اصل است. خیلی از قوانین حقوقی و حلال و حرام ها به اصالت خانواده مربوط می شود.

   05

نیاز به ازدواج ، یک نیاز طبیعی است؛ بنابر این تشکیل خانواده در درجه اول برای برآوردن این نیاز طبیعی است که در هر زن و مردی است اما کارکرد های خانواده فقط به رفع این نیاز مربوط نمی شود. به طور مثال کارکرد روحی ، یک آرامش روحی به فرد می دهد که خدا در قرآن می فرماید : وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّهً وَرَحْمَهً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ.همان آرامشی که از عشق و مهر و محبت عاید می شود.کارکرد تولید مثل و فرزند آوری ، کارکرد تربیتی ،کارکرد اخلاقی ، کارکرد اقتصادی ، کارکرد اجتماعی و کارکرد حقوقی ، از اهم کارکرد های خانواده است.

 

نکته مهم این است که خانواده در مقایسه با مدرسه ، نهاد انتقال فرهنگ است.یعنی فرهنگ در همه جای دنیا ، اول از طریق خانواده منتقل می شود.نقش مدرسه ، آموزش علم و نقش خانواده انتقال فرهنگ است.یعنی خانواده مثل یک رودخانه ای در طول تاریخ است که همواره در جریان بوده و به طور طبیعی ، ارزش ها ، سنت ها ، اعتقادات و چگونه زیستن را از نسلی به نسل دیگر منتقل می کند. بر این اساس خانواده در تداوم اعتقاد دینی مهمترین نهاد است تا جایی که متدین ترین افراد در همه جای دنیا ، اعتقاد و عمل به آموزه های دینی را درون خانواده می آموزند و تمرین عمل دینی را در محیط خانواده یاد میگیرند. به طور مثال دختر های کم سن و سال ، چادر سر کردن را از معلم مدرسه یاد نمی گیرند ، بلکه از مادر می آموزند. کودکان ، عادت به تقلید دارند ، همین نماز خواندن را اولا تقلید می کنند.کنار پدر و مادر می ایستند و تمرین نماز خواندن می کنند.

 

خانواده در روزگار ما به شدت آسیب پذیر شده است.وقتی به آسیب های اجتماعی نظر می کنیم ، درمیابیم که یکی از آسیب های مهم ما ، آسیب خانواده است که منشاء آسیب های اجتماعی دیگری است. و نکته ای که باید به آن توجه کرد ، این هست که تمدن غرب به خانواده اهمیت نمی دهد و خانواده در زندگی غربی ، جایگاه خانواده در اسلام را ندارد ، و هجوم تبلیغاتی و فرهنگی و رسانه ای و سیاسی و اقتصادی غرب به جوامع اسلامی و شرقی ،سبب شده است که خانواده تضعیف بشود.اگر شما به مشکلات زندگی خانوادگی در ایران توجه کنید ، فهرست بلند بالایی خواهد شد.یکی از وظایف اصلی نظام ما ، چاره اندیشی برای حفظ خانواده است. به طور مثال ،در  مهر ماه ۱۳۹۲ ، طرح بنیاد ملی ازدواج زیر نظر مقام معظم رهبری ، پیشنهاد شد که پیش نویس اساسنامه آن هم نگارش شده است.

04

خانواده در غرب خیلی متزلزل است و در خیلی از موارد ، معنای خود را از دست داده است.یه طور مثال در یکی از پایگاه های برجسته اعلام شد ، ۶۰ درصد از فرزندان امریکایی ، بدون خانواده هستند که برخی آمار ها از رشد ۷۰درصدی هم خبر می دهند.حال تصور کنید فرزندانی که در خانواده طبیعی متولد و رشد و تربیت نمی شوند.یکی خصوصیات خانواده در غرب ، علی رغم مراقبت علمی در سنین پاینن ، وقتی به سن هفده و یا هجده سالگی می رسند ، پدر و مادر آنان را به حال خود رها می کنند. این مسئله شبیه رفتار گربه هاست که مادر گربه علی رغم محبتی که به فرزندان خود می کند اما بعد از مدتی آنان را به طور کامل طرد می کند. خانواده در غرب هم چنین حالتی دارد و خانواده احساس مسئولیتی ندارد.

در جامعه امروز ما ، خانواده از جهات مختلف در معرض هجوم است.به طور مثال خانواده از لحاظ اخلاقی در معرض هجوم است.به شما عرض می کنم مهمترین فلسفه حجاب ، حفظ خانواده است.در جامعه ای که حجاب وجود نداشته باشد ، برهنگی رواج پیدا کند و عفت بی معنا باشد خانواده سست خواهد شد.در کتاب فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی اشاره کردم که بی حجابی و برهنگی و خودآرایی زن در جامعه ، در واقع ایجاد رقیب می کند برای هر زنی که در خانه است.به طور مثال ، خانمی ۳۰ سال قبل ازدواج کرده است.آقا ۵۰ ساله و خانم او هم ۵۰ و یا کمتر.خب زن ۴۸ ساله طراوت زن ۲۰ ساله را ندارد.اگر قرار باشد وقتی مرد از خانه بیرون آمد و از صبح تا شب ، زنان جوان در دفتر کار و خیابان و اتوبوس و فروشگاه با انواع خودنمایی ها و برهنگی ها ببینه ، ناخودآگاه با زن خود مقایسه می کند و این رقابت به ضرر خانواده است.به همین جهت قرآن هم در آیه ۳۰ سوره نور به همین مسئله تاکید دارد: قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِکَ أَزْکَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا یَصْنَعُونَ

03

یک آسیب دیگر که الآن متوجه خانواده ها شده ، متزلزل شدن حد و حریم ارزش های خانوادگی است.غربی ها به این تجیه رسیده اند که اگر خانواده در جوامع اسلامی سست شود ، نهضت های دینی هم از بین خواهد رفت.چون نهضت های دینی را انسان های با ایمان راه اندازی می کنند که آنان در خانواده تربیت می شوند. همین شبکه ماهواره ای من و تو ، یکی از برنامه هایشان همین است که سریال هایی را طراحی می کنند که هر چه ما در خانواده حرام می دانیم ، در این سریال ها عادی می شود و برخی از فیلم سازان داخلی هم دانسته یا ندانسته در این فضا کار می کنند. خیلی از فیلم هایی که در این ۱۰ ۱۵ سال طراحی شده است ، موضوع اصلی فیلم ، روابط نادرست و ممنوع جنسی در داخل خانواده است. خوب است بدانید که در جامعه شناسی امریکا در دهه ۶۰ ، یک موج راه افتاد به نام انقلاب جنسی.در این زمینه کتاب ها نوشتند و مقصودشان از انقلاب جنسی این بود که همه این کارهایی که می گویند حرام است ، یک تابو است ، یعنی فرمان خدا نیست و برآمده از اجتماع است. نتیجه این شد که خانواده تضعیف شد. الآن همین ایده ها را در سریال مطرح می کنند. یک عده هم در داخل اصرار دارند که ماهواره و فیسبوک و توییتر فراوان باشد.

مسئله خانواده در ایران آسیب های جدی خورده است. در سال ۵۷ از هر پانزدهم ازدواج یکی از آنان به طلاق منجر می شد. ولی الان در شمال شهر تهران از هر دو ازدواج یکی از آنان  به طلاق می انجامد که این در مقایسه با سایر شهرستان ها یه چیزی حدود یک به پنج و نیم است . حال شما تصور کنید جامعه ای که ازدواج در آن به تعویق افتاده است ، ازدواج در آن مشکل شده و طلاق اسان و فراوان شده چه خبر است. من اطلاعاتی دارم از وضع همین شهر تهران که شب ها از ساعت یک بامداد ، زن های خیابانی چه کار می کنند و چه اتفاقاتی میفتند و اگر بچه داشته باشند چگونه تربیت می شود.

اگر خانواده از دست رفت ، از مدرسه کاری برای فرهنگ ساخته نیست.من همیشه یک مثال می زنم و آن اینکه بچه ها چطور روزه میگیرند.شما تصور دارید پدر و مادری روزه نگیرند ولی دختری به خاطر رفتن به مدرسه روزه بگیرند؟ تا حالا دیدید؟ محال نیست ولی چقدر اتفاق می افتد؟ شما نگاه کنید ما چگونه دختران رو روزه دار می کنیم ، با چه ظرافتی ! خود شما اولین تجربه روزه گرفتنتان را به یاد بیاورید.مادر چگونه شما رو با ناز و نوازش بیدار می کرده و دستتان را می گرفته و صورتتان را می شسته است ، غذای مطلبتان را درست می کرده ، قربان صدقه تان می رفته و….. .

خانواده از بین برود دین از بین خواهد رفت و بی دینی رواج پیدا می کند.هر چه فکر کنید تلخ و درد آور است و نیجه ای جز فساد ندارد.هر کاری برای تقویت خانواده کنید جا دارد و سبک زندگی اسلامی ، بطن و چارچوب آن خانواده است.فیلم داستان ، هنر ، مدریت و اقتصاد ، و همه چیز باید معطوف به این ماجرا باشد.

دستتان درد نکند. مجاهدت می کنید ، تلاش می کنید و قدر انقلاب را می دانید.در دانشگاه با حکمت و موعظه حسنه کار کنید.

************************************************

************************************************

************************************************

************************************************

 

 عکس یادگاری اعضای کانون با دکتر حداد عادل

 

به دلیل عدم اطمینان از رضایت خواهرانی که در عکس هستند ، از گذاشتن تصویر معذوریم!

02

 یادبودی از طرف اعضای کانون به دکتر حداد عادل تقدیم شد.

*هرگونه برداشت و کپی مادی و معنوی مطالب این سایت منوط به ذکر منبع می باشد.*

پینوشت:

۱-آنچه ما رو بر آن داشت تا با شخصیت فرهنگی برجسته ای چون دکتر حداد عادل ، جلسه داشته باشیم ، هم بیان برخی از ابعاد فعالیت های کانون مهدویت در حوزه فرهنگ بود و هم بهره مندی از بیانات آن استاد گرانقدر. گرچه همچنان علاقه مند هستیم تا مستقیما در محضر رهبر معظم انقلاب ، به بیان دغدغه هایمان بپردازیم!

۲- با تشکر از حُسن مدیریت و کادر دبیرستان فرهنگ که پذیرای دانشجویان دانشگاه شاهد بودند.

۳- آشنایی کلی با دکتر غلامعلی حداد عادل :

•    ۱۳۵۸، معاونت وزارت ارشاد

•    ۱۳۵۹-۱۳۶۱، مشاور وزیر آموزش و پرورش

•    ۱۳۶۱-۱۳۷۲، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی (کتابهای درسی)

•    ۱۳۶۴ تا کنون، عضو هیئت علمی گروه فلسفه در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران

•    ۱۳۷۴ تا کنون، مدیر عامل بنیاد دایره المعارف اسلامی، نظارت بر تألیف جلدهای دوم تا چهاردهم

•    ۱۳۷۴ تا کنون، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی (به استثنای فاصله ۸۳ تا ۸۷)

•    ۱۳۷۴ تا کنون، مدیر گروه واژه گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی (به استثنای فاصله ۸۳ تا ۸۷)

•    ۱۳۷۹-۱۳۸۳، نماینده مردم تهران در دوره ششم مجلس شورای اسلامی

•    ۱۳۸۳-۱۳۸۷، نماینده تهران در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی

•    ۱۳۸۳-۱۳۸۷، رئیس مجلس شورای اسلامی

•    ۱۳۸۷ تاکنون، مشاور عالی مقام معظم رهبری

•    ۱۳۸۷ تاکنون، نماینده تهران در دوره هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی

•    ۱۳۸۷ تا۱۳۹۱، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی

•    ۱۳۵۸-۱۳۵۹، عضو شورای سرپرستی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی

•    ۱۳۶۲ تا کنون، عضو هیئت امنای بنیاد دایره المعارف اسلامی

•    ۱۳۶۱ تا کنون عضو شورای عالی آموزش و پرورش کشور

•    ۱۳۶۴-۱۳۸۰، نایب رئیس شورای عالی آموزش و پرورش کشور

•    ۱۳۶۹ تا کنون، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی

•    ۱۳۷۴ تا کنون، عضو شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

•    ۱۳۷۵ تا کنون، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی

•    ۱۳۷۶ تا کنون، عضو هیأت امنای بنیاد ایران شناسی

•    ۱۳۷۶ تا کنون، عضو هیأت امنای انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

•    ۱۳۸۱ تا کنون، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

•    ۱۳۸۱ تا کنون، عضو هیأت امنای موسسه آموزشی مجمع جهانی اهل بیت (ع)

•    ۱۳۸۹ عضو شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی و رئیس شورا

•    ۱۳۷۲ موسس مجمتع آموزشی فرهنگ…

درباره‌ی آبدارچي كاروان

آبدارچي كاروان
من يك هيچ...و اين آغاز تناقض عاشقانه اي بود كه خدا مقرر كرد برايم.........

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*